پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن
نویسندگان
چکیده
طرح پرسشهای متعددی در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشای خیلی از مسایل در فهم و تفسیر قرآن می باشد. نویسنده پرسشهایی را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخی آن به صورت اجمال و پاسخهای احتمالی که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگی زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوی غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویست ها، 2 - نظریه تمثیلی بودن گزاره های دینی و 3 - نظریه نمادین بودن گزاره های دینی. سپس پرسشهای چندی راجع به قرآن مطرح گردیده است: آیا زبان قرآن نمادین یا تمثیلی است؟ دو اصطلاح ظاهر و باطن چه ارتباطی با نوع زبان قرآن دارد؟ آیا زبان قرآن علمی نیست؟ آیا مفاهیم واژه ها تاریخمند نیست؟ محور دوم، تأثیر شناخت فرهنگ ها در فهم قرآن است. آیا شناخت فرهنگ اجتماعی تأثیر در فهم قرآن دارد؟ آیا فرهنگ عرب معیار است یا فرهنگ محیط نزول؟ آیا شناخت فرهنگ تنها نقش تفسیری دارد یا در فهم شرایط، زمینه ها و گروه های معارض وحی نیز مؤثر است؟ محور سوم، نقش سیاق در فهم قرآن است. آیا بهره گیری از سیاق شامل زمینه، شرایط و اسباب نزول نیز می شود؟ حوزه سیاق را چگونه می توان مرزبندی کرد؟ مقصود از سیاق عام چیست؟ آیا سیاق تنها در فهم جمله به کار می آید یا در فهم واژه ها نیز مفید است؟ محور چهارم، نقش فطرت در فهم قرآن است. آیا فطرت می تواند در ردیف سایر منابع معرفت و فهم قرآن یاد شود یانه، تنها مویّدی بر سایر منابع است؟ رابطه فطرت با سایر منابع فهم قرآن چیست؟ محور پنجم، تأثیر عمل در درک مفاهیم وحی است. آیا عمل، تنها وسیله درست فهم قرآن است یا نقش آن تعمیق فهم است و نه ایجاد؟ محور ششم، ظاهرگرایی در فهم قرآن است. منظور از ظاهرگرایی چیست؟ فرقه های ظاهرگرا کدامند؟ آیا زمینه های مشترک در میان آنان وجود دارد؟ ظاهرگرایی تاچه اندازه به خصلتهای روانی و علمی یا آموزه های دینی ارتباط دارد؟ منتقدان ظاهرگرایی کیانند؟ تأثیر ظاهرگرایی در زمینه تفکر و مقولات اجتماعی چه بوده است؟ آیا در عصر نزول رگه های ظاهرگرایی وجود داشته است؟ مرز میان ظاهرگرایی درست و نادرست چیست؟ آخرین محور، سطوح و لایه های فهم قرآن است. عوامل پیدایش فهمهای متعدد چیست؟ تأثیر پیش فرض ها تا چه اندازه است؟ چه معیاری برای تأثیرهای بایسته پیش فرض ها و تأثیرهای نابایسته وجود دارد؟ تحوّل فهمها چه نسبتی با ثبات مفهومی معارف وحی دارد؟ آیا همه فهمها صحیح و درستند یا خیر؟
منابع مشابه
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جستوجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روانشناسانه، جامعهشناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهدهدار ارتباط خلق با خالق است یا نظامهاى عباد...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه خاستگاه شرور
گردآوری شماری از پرسشهای آغازین و چالشهای پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآن پژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهای شایسته بدانها بدهند. شماری شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار می بینند. شر تعریف مصداقی دارد نه مفهومی. شر به اخلاقی و فلسفی تقسیم می شود و برخی شر را به عاطفی، طبیعی، اخلاقی و مابعدالطبیعی تقسیم می کنند. عده ای شر را به شری که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
طرح پرسشها و تأمّلاتى درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهاى این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایى را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه از نقش عقل در روش تفسیر قرآن به قرآن پرسیده و این سؤال را مطرح کرده است که در صورت تعارض تأمل عقلى با رهآورد روش فوق چه باید کرد؟ در ادامه از جایگاه سنت و روایات در این روش سخ...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
طرح مهمترین پرسشهاى حوزههاى گوناگون فلسفه اخلاق در راستاى دستیابى به ادراک و رهیافت خاص قرآنى در زمینه مباحثات نوین فلسفه اخلاق و داورى ارزشى رفتار است. پانزده محور این بخش عبارتند از: تعریف اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، بنیادها و خاستگاه اخلاق، قلمرو اخلاق، منشأ احکام و قواعد اخلاقى، مفاهیم و قواعد اخلاقى، نقش و تأثیر ثواب و عقاب در انگیزشهاى اخلاقى، معیار و ملاک فضیلت اخلاقى، نسبیت و اطلاق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جست وجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهای علوم قرآنی است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامی است. نویسنده، نخست به موضوع وحی پرداخته و بحثهایی چون: کیفیت و حقیقت وحی، نوع رابطه پیامبران با وحی، حسی بودن یا تجربی بودن وحی، تحلیل روان شناسانه، جامعه شناسانه، عرفانی، عقلی و حسی وحی، تحلیل وحی از طریق خود وحی، محتوای وحی، تعارض علم و دین، آیا وحی تنها عهده دار ارتباط خلق با خالق است یا نظام های عباد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۳، شماره ۱۱-۱۲، صفحات ۱۰-۲۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023